Prace społecznie użyteczne
Prace społecznie użyteczne - Prace wykonywane przez bezrobotnych bez prawa do zasiłku, na skutek skierowania otrzymanego przez powiatowy urząd pracy lub przez osoby uczestniczące w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielnienia, pomocy społecznej lub zatrudnienia socjalnego, (jeżeli podjęły uczestnictwo w tych formach na podstawie skierowania PUP).
1. Osoba uprawniona, skierowana do wykonywania prac społecznie użytecznych:
- zachowuje status osoby bezrobotnej w trakcie wykonywania tych prac (za wyjątkiem osoby skierowanej z tytułu uczestnictwa w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielnienia, pomocy społecznej lub zatrudnienia socjalnego).
- otrzymuje świadczenie pieniężne w wysokości nie niższej niż 6 zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych. Podlega ono waloryzacji z dniem 1 czerwca o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.;
- wykonuje prace społecznie użyteczne w wymiarze maksymalnie do 10 godzin tygodniowo;
- objęta jest ubezpieczeniem zdrowotnym (z tytułu posiadania statusu osoby bezrobotnej);
- ma zagwarantowane bezpieczne i higieniczne warunki pracy, a w przypadku kobiet są przestrzegane przepisy prawa pracy dotyczące wykonywania przez kobiety prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia;
- objęta jest ubezpieczeniem wypadkowym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach;
- otrzymuje świadczenie pieniężne jedynie za faktyczne godziny wykonywania przydzielonych prac (świadczenie nie przysługuje za okres niewykonywania pracy społecznie użytecznej, co dotyczy również nieobecności udokumentowanej).
- przy przydziale prac społecznie użytecznych uwzględnia się wiek osoby uprawnionej, jej zdolność do wykonywania tych prac oraz, w miarę możliwości, posiadane kwalifikacje.
2. Osoba uprawniona w okresie odbywania prac społecznie użytecznych zobowiązana jest do:
- wykonywania prac społecznie użytecznych w miejscu, czasie i w sposób wskazany przez gminę lub podmiot, w którym te prace są organizowane;
- przestrzegania ustalonego w miejscu wykonywania pracy społecznie użytecznej porządku, dyscypliny i zasad bezpieczeństwa.
3. Bezrobotny pozbawiany jest statusu osoby bezrobotnej:
- na okres 120 dni (w przypadku pierwszej odmowy),
- na okres 180 dni (w przypadku drugiej odmowy),
- na okres 270 dni (w przypadku trzeciej i każdej kolejnej odmowy), w przypadku gdy:
- odmówi przyjęcia skierowania na prace społecznie użyteczne;
- nie zgłosi się do wykonywania prac społecznie użytecznych;
- nie podejmie tych prac;
- z własnej winy przerwie wykonywanie prac społecznie użytecznych.
4. „Program Aktywizacja i Integracja (PAI)”
Powiatowy urząd pracy samodzielnie lub we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej może inicjować działania w zakresie aktywizacji zawodowej i integracji społecznej bezrobotnych, które są realizowane w ramach Programu Aktywizacja i Integracja (PAI).
Do udziału w PAI są kierowani bezrobotni, dla których jest ustalony profil pomocy III, korzystający ze świadczeń pomocy społecznej, w szczególności realizujący kontrakt socjalny, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej.
Działania w zakresie aktywizacji zawodowej bezrobotnych są realizowane przez powiatowy urząd pracy w ramach prac społecznie użytecznych. Działania w zakresie integracji społecznej bezrobotnych, służące kształtowaniu aktywnej postawy w życiu społecznym i zawodowym, mogą być realizowane w szczególności poprzez grupowe poradnictwo specjalistyczne, warsztaty trenerskie i grupy wsparcia, w wymiarze co najmniej 10 godzin tygodniowo.
Realizacja Programu Aktywizacja i Integracja trwa 2 miesiące. Po jego zakończeniu PUP może:
- podjąć decyzję o ponownym skierowaniu bezrobotnego do udziału w PAI, jednak nie dłużej niż łącznie na okres do 6 miesięcy albo
- skierować bezrobotnego, w porozumieniu z ośrodkiem pomocy społecznej, do zatrudnienia wspieranego u pracodawcy lub podjęcia pracy w spółdzielni socjalnej albo
- ponownie ustalić profil pomocy, a w przypadku zmiany profilu niezwłocznie dostosować indywidualny plan działania i przedstawić bezrobotnemu propozycję pomocy określoną w ustawie.
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE
W razie pytań prosimy o kontakt:
Imię i nazwisko |
Stanowisko |
Telefon |
Adres e-mail |
Małgorzata Łechtańska |
Doradca klienta |
Tel: /58/ 732-53-62 |
|
Utworzono: 2012-08-02 10:04 | Redagował: Iwona Romanowicz 2017-01-16 21:09
Drukuj
zapisz jako pdf
Odwiedziny: 14542